29 veebruar 2012

Tuvinaine poisi varjuga

Inimese janu lihtsakujulise järele. Janu selle järele, et kõik toimiks nii nagu mingisuguses vanas hääs muuvis või isegi varemas eas, kui neid muuvisid tehti. Inimese janu otsese allika järele, mis lõhnab, maitseb seostub otseselt - selle järele, mis on vahetu, konkreetne, meie kõrval, see on võimas. See janu. See on ilmselt ka põhjus, miks me loome - kirjutame, joonistame, laulame, tantsime, viiuldame hullumeelsuseni kauneid viise, nii et need muutuvad meieks endaks loomismehaanika kestel saavad omad seosed loovuseks endaks. Maja - üks õige maja, mis sobib konteksti ja inimese juurde, kes teda kaitseb, hoiab, lõikab lõhki, kavaldab, muutub kah majaks, kui ta on kontekstis, kui ta avaldab mõju olemasoluga ja funktsiooniga, nii nagu hää luuletus muutub kontekstiks eneseks. Muutub maailmaks, millesse uskuda. Sellepärast ongi vist meeletult raske luua konteksti, ümbrust, inimest, ennast - sest see jääb alati kuhugi vahepääle, kuhugi inimeseks saamise juurde. Just sinna, kuhu hra Fred Kotkas oma isakssaamist joonistab.


Angela Strassheim "Nicole with bird"

Tuvinaine

Vaadake, mai taha, mai ole kunagi taht.
Ahjaa, kunagi, siiski,
kunagi päris esimest korda, kui ema näitas,
kuidas kukke tapetakse, sis ma olin kaheksane jaa...
või oli see vanama või vanaisa.
Ah nad kõik, kõik, kõik, kõik on segi omavahel.
Isa suri mai mäleta enam täpselt kus,
räägitakse sõitis surnuks ,
lihtsalt ühesõnaga,
kui ma olin, jah... kui ma olin...
vaadake, vaadake seda rohelise kraega,
vaadake, vat, vat, vat tema nimi on Nihilus jaa...
Et siis ema... kui olin kaheksaaastane, siis...
juhtus minuga see lugu,
et ma tõesti tahtsin midagi ja ma tahtsin,
et ema seda kukke, noh ütleme, et see oli ema,
et ta seda kukke ei tapaks, aga ma ei teadnud,
kuidas talle seda öelda, noh nii nagu veenvalt,
et ärgu tapku, ta oli mind kirikusse viinud,
kuhugi mujale ta ei julenud viia,
tema väljalaskeaasta oli 1925,
mis talt ikka oodata, usku Jumalasse.
Noh mina sis mõtlesin, et oskaks ma ka öelda,
nii nagu Piibel või preester, igaüks teine peale minu,
et oskaks ma öelda,
aga ma i osanud,
lihtsalt vaatasin, kuidas ta selle linnu ära tapab.
Lihtsalt. Ja ma ei osanud teda vihata ega armastada ega midagi.
Lihtsalt vaatasin. Ja nüüd ka.
Ma tahan, ma vahel tahan ka asju,
aga ma tean, et ma ei saa neid endale lubada.
Lihtsalt EI SAA. Noh. Raha ei ole. Meest ei ole.
Vaadake, vaadake, vaadake seda lindu, vaadake,
kui vaba ta on ja ometi kui seotud selle puruga siin,
kes kurat käsib või Jumal käsib neil seda siin süüa?
Mitte keegi. Mitte keegi. Lihtsalt vahel mina ja siis...

Küsimus, mis siit lähtub, on lihtne: kuhu kuulub Tuvinaine, kuhu kuulub iga inimene? Iga inimese olemasolu, iga inimese lähedusvajadus, iga inimese hingamine, sündimine, surm. Iga inimene ongi see, mis jääb, hoolimata sellest, kas ta teadvustab seda endale või mitte.

Oledki

sina oledki see
kellest lendamine
alles jääb
kui tuvilt võtta
tiivad

sina oledki see
kellest hellus
alles jääb
kui lapselt võtta
ema

sina oledki see
kes alles jääb
kui olen surnud

Iga inimene on see, mis jääb alles, kui pole tuvisid, pole elevante, pole ema, pole isa. Ja see teeb olemuslikult raskeks jäämise. Lausa filosoofiliseks. Noh,suuri sisalikke pole, inimene ikka alles. Mammuteid pole inimene ikka alles, aga ta teadvustab kogu aeg seda, mis oli ja see jääb ja kummitab tema olemasolu, nagu kuketapp või tuvid või veel midagi.

Ühele varjule Pariisi tänavatel 1871
Pariisi kommuuni ajal

Kui olla rähn ja toksida su sisse
mõni rida endast
jah, sind ei ole enam
ei ole sinu
valu, vahedust ja kurjust
mu jaoks sa oled
väike kuri lurjus
kes keppis koeraga
et süütust kaotada
ja nüüd keset
hämarduvaid trepikodasid
sa inimeste keskel
püksitaskus heeringas
püüad sõnu leida
ei keegi kuule sind
kui olla rähn ja toksida su sisse
ootamatut ahastust
et kas kõik on nii
kui näib või ennustatud


28 veebruar 2012

kaitsmatus

ja punasel vaibal on Fred Harperi
Freud Cover


enesekaitse või enesekaitsmatus
see kõik hõljub kuskil ringi
jälle need uudised
no misseal uut on
et mu vaene isa saab kuuskend viis
ja peab ennast vanameheks
mispidi ta seda on
ei tea, aga kõik eestlased
peavad end vanainimesteks pealt
neljakümnendat, ei õpi edasi
ei pea - vähemasti mingi
statistika järgi

see õppimisrõõm

(Kalevi Kulli rääkis mõnusalt pühaba õhta klassikas, nii mõnusalt õppimisest ja elust ja Masingust, see viimane on minu jaoks täielik veidermeeskuubis miks-ta-kõigi-jaoks-nii-tähtis-on-ruudus, et rääkiski, kuidas inimesele on antud tema kaitsetu ja järjepidevalt muutuv sümboolne märgisüsteem, mis lõhub vanu instinktiivseid teadmisi või infosaamist, keel ühesõnaga, mõistus, mis surub alla meie instinktid, seepääle lugesin hra Mihhail Tšehhovit natuke ja tema algab ka instinktide otsingust)

aga kui sul ei ole raha
ja kui sul ei ole tahtmist
ja kui enamus inimesi
sinu ümber ei räägi sinuga
ei püüagi sulle õpetada
kasvõi burlesktantsu

et mis sa sis teed
jood õlut
vaatad lund ja mõtled
et missa kurat teed

ja levikas tundub kuidagi kauge ja sõbrad ka
eile film, ei jõudnud, ei tahtnud, läksin, aga ogaraks naersin ennast ikka
ja sis tuli see mökuprobleem
einoh möku mees on parem kui üldse mitte mees,
kui pole meest saanud ma mõtlen
kõlbab see ka

vene isa koos vene poisiga: miks te, eestlased, venelasi ei armasta? Sveta tuleb meelde priemierilt. mida ma sellisele poisile-ja-tema-papale vastan, et teate, käige tantsuetendusel ja mõelge, mis tunne on olla pooleldi venelane pooleldi eestlane, Viimane Värske Rõhk on muide super - soovitan kõigil endale sebida! Sveta Gregorjeva on seal täitsa sees, koos Kaarel B Väljamäega.

(Näljamäega)

Kristel Mägedile

tennistega tuleb meelde
tänapäeva tennisemaania
ju sis olid vanasti ka
tennised

nägin bändi mängimas
tennisebändi
kakskend aastat mängind
tennistes

vanatädi oli kaasas
vaatas
vanad ja koledad mehed
tennistes

kuhu see kõlbab

27 veebruar 2012

sõna kummalisus

see on naljakas, kuidas sõna käsitleda
kuidas mina seda käsitlen
loen amalfit ja mõtlen, et mida kuradit
et te tegelikult ei oska
et te tegelikult teete ühe koleda šablooni
mehe asemel, teie, suur, aga mingi osa minust ei küsi ka
ei küsi juba tükimat aega

poognas sain jälle osaks ühest üsna huvitavast eksperimendist - ütlesin, et saada sõnum ühele kirjutaja ja ta vastas, et ega 1999 niisama lihtsalt sõnumit poleks saatnud. minu reaktsioon tekstile oli mingis mõttes profaanne, sest ta tahtis lihtsalt seda sõna võtta ja kasutada, see oli ehk ainuke viis, kuidas teisega enda kõrval seostuda ja seoseid luua ja alal hoida. Sellist teksti lugedes tekib kohutavalt kummaline ja õõvastav tunne, mis ei anna rahu, et ma ei saa aru poogna funktsioonist, et ma ei saa öelda, mida ma tunnen, sest ma egotsen, ja igal juhul ma egotsen. vähemasti see, et ma ei talu teatud väärtussüsteemile laienevaid asju, ei talu teatud viisil öeldavaid sõnu, see tähendab, et ma ei talu teatud väärtushinnanguid, teebki mind egoks. Ma eraldan ennast sellestsamast grupist. samas see ülimalt siiras vastus minu rumalusele, lähtudes kellegi väärtushinnangutest, oli kohutavalt armas, jah.

mis on hea ja mis halb
ma ei usu, et ainult keel teeb head või halba
aga ta paneb sellele maailmale kuidagi lähedasemalt otsa vaatama küll
ja see on omakorda päris vahva
see vaatamine
see endalegi otsa vaatamine

ja K ajab KMi praegu segi, armas
ja mina mina olen juba niigi segi - veelgi armsam

armastusest

tegelikult
ja ma ei ole sellele vist kunagi nii
mõelnud
või üldse

et inimene võib sõda (sõna) pidada ka
lihtsalt sellepärast
et ta tahab
et too teine
teda näeks, kuuleks, vaataks
tähele paneks
et nagu koolipoiss
kisub juustest ja puha
et tähele pandaks

mai ole mõeld
sest teisiti tundub
loogilisem
aga tegelikult
vahel on kiusata vaja
iriseda ja vinguda

et

õlu ääretab üle
su suujoone
ma ei ole kunagi suutnud
ma ei suudagi
sind ega kedagi teist ka mitte
kuulda

sa küsid
et kas oled Himmler
või Hitler
või hulluks läinud
Heidegger või veel keegi
ja minul on hirm
et oled kõik need koos

ja mina
tahaks sulle haiget teha
aga tegelikult
kui sa päris ligi oled
enda juurde jätta
päris päris päris ligi


pulmades räägitakse et
nad suudlesid
esimest Kakumäel
ja mina mõtlen
et miks kõik teed
viivad Kakumäele
sinu oranž pluus
ja vanamehelikud sandaalid
ja suudlev paarike

miks kõik meie teed viivad
ausalt rääkima
päikseprille kandma
kallistama, naerma
ja küsima

ja lõpuks nõutult
lollakaid kirju kirjutama

Kakumäele Kakumäelt

-*-*-*-
muidugi me ei räägi omavahel
keegi ei räägi
sa istud
seal
sest see on ainuke koht
kus sa tegelikult istuda tead
ja mina siin
sest see on ainuke koht
kus mina tean istuda
muidugi sa armastad kedagi
ma ei usu, et mind
minule teed seda näitleja nägu
et
sest selliseid nägusid teed sa kõigile
vahid akendest sisse
nagu poisike, kes tahab
olla alati kõigi poolt armastatud
ja tegelikult tead sa isegi
et ainult vaimustad
armastada on sind võimatu
mis ei tähenda seda, et keegi ei hooli sinust
kõik omal veidral tüki kaupa moel
kingivad sulle oma pisikest armastust
ja see on nagu lust ja lillepidu
sest sa armastad armastust ja hoolimist

olgu see viimane või hoolimatus
ka minu kurjust armastad
kuigi kardad sama palju

aga mind ei

Jeff McMillan (1977) tegi pildi, midagi nii ilusat ja absurdset nägin ma täna unes, hiidnaine koos tillukese mehega (viimane oli lõpprikas) võrgutasid mind ära, võib-olla oligi hiidnaisel hiidpüstol, never know never know

asja pealkiri on "we cant help you" 2011

talle meeldivad loomad ja ilusad naised
mulle ka vist viimasel ajal


26 veebruar 2012

valikud

as long as you love me

i dont care who you are

where you are from

as long as you love me


sõlmpunktiks on marks and spencer, koledad riided, väga koledad. coco, armastan sind, aga mitte selle must-olen-ilgelt-šikk-naine riiete pärast. nii nagu ma armastan papa retroviike, ta peaks neid kogu aeg kandma, sellised sinised ja rohelised ja alt tsipp-tsipp laienevad, sis kohe see hoiak muutub kaa hästi mõnusaks inglaslikuks, eriti veel kui alla on pandud uhke valge või tumepunane vest - siis näeb minu papa välja nagu ehtne džentelmen mõnest mõnusast vanaaegsest filmist, et pidi teed jooma, aga leidis ennast ehitusplatsilt rikkale juristile uhket villat ehitamas.

aga jah

ja rotid, jaa rotid
viimasel ajal räägivad kõik minu kliendid, kuidas ma lapsi peaks kasvatama, huvitav, kas see on mulle otse näkku kirjutatud, et ma olen lapseootel või satun sellele nii pea, vat see oleks ehtne kuriunenägu kõikidele minu vanematele, aga sellegipoolest - tuleb härra juhtimisõpikut otsima, soovitab selle järgi lapsi kasvatada, tuleb proua rotiraamatut ostma, soovitab osta roti, kui lastega on kodus probleeme - jaa. rotid, rotid, rotid

ühesõnaga see alguslause on bäkkaritelt

ja praegu ma mõtlen, mis mu riietest või riietumisest saama peaks, sest mulle ei meeldi jätta mittemingit muljet - moodus asjad jätavad-mitte-mingi-mulje

kodus kuidagi kummastav rütm tekib, ärkad kell seitse, magama lähed umbes kell kaksteist öösel, vahepeal surud end sellesse valikumomenti, just just just mõistad korraga ehmatava kiirusega, et valik igasugune ongi kõige traagilisem asi, mis teha annab, muidu, kui elaks igavesti, ei peaks midagi valima, sis lihtsalt ole, armasta, esialgu Nick Carterit lõpuks noh, ka George Michealil tekib selgusmomente või siis lihtsalt NAISI eksole, aga nüüd näe, vali ära, jäta alles, hoia. traumeeriv eksole? minu meelest kaa. Ja nii kui seda Derrida asja lugeda, nii lihtsalt tekibki arusaam enese hirmudest. No, mis ma siin põen, tegutseda tuleb, aga tegutseda ei saa, sest iga tegutsemine toob meelde, mis tegemata jäi ja kogu aeg tundub, et midagi on tegemata, midagi on valesti. Imelik, eks ole?

ah rimbaud rimbaud rimbaud

sina, kes sa nii ruttu tüdinesid sellest sõnaväest, mis sinusse kätketud
miks küll

unerohud
toovad
märilini
meelde

siniste silmade
ja sünnimärgiga
ja kehaga
mida ei tahaks
vist praegu
endale

rõõmusta hosianna
keegi ei andnud
alla

lihtsalt univiis
eniveis
keegi pidi ju

unerohud unemaale

pabekile

viiulivirtuoos
mängib maha
kuus tundi ennast
lihtrahvale
kolgend kaks dollarit
kingiks inimestelt
kahe miljoni dollarise viiuliga
säälsamas njuujorgi metroos
- ei näinud, kuulnud

kõigil on kiire

kas meil
varvastel-varblastel
teisiti

25 veebruar 2012

must huumor

ei ole midagi öelda
aga kogu aeg tahaks lobiseda
härra Derrida ajab pea sassi
istub oma vahuste valgete juustega
mu kodu põrandal ja vaatab mulle silma
teeb

imeloom missugune

Inglile

millal sa õpetad
mind minema ära
sõnadest neetuist
millal sa lõpetad
minus karjuva kära
kui teada on eeldus
õiglust ei ole
on ainult homse
ja eilse virgutav sära

ei püsi

prillid ei püsi
juba pikemat aega
valus on
ja udune

valged luiged
mõned
hallitand ka
koos taevaga

poiss tüdrukut
kõrvetab pilguga
too aga
telefoni

ma tahan
talle öelda,
rääkigu
tollega

*
jah, nendele ja endale,
lilledele ja linnadele
kus ma pole kunagi käinud
inimesetele,
keda ma pole kunagi näinud

te pole üksi
te olete korraga koos olemas

nähke
ja te saate

nii ängistatud
kui ka vabastatud
teisest
esimesest
viimasest

valgehallitusjuust

kõlab nagu hommikud
turvakodus
valge hallitand
lagi pea kohal
laps otsekui purjus
vanamees posti külge
klammerdund ema seelikusse
koju enam ei saa
kodu enam ei ole
isa sai massimõrvariks
suhtele
mis ei olnudki olnud
alles nüüd saab aru
valgehallitusjuust
mida osta ei saa

imelik on halada
et raha ei ole
ja süüa
ja üldse
sõpru on ka vähe
kui näen poissi
kuidas vaatab mu
kehvasti preatud
aga siiski täna hommikul praetud
kartuleid klõbinal mööda linna töö juurde tulemas,
käe otsas on poisil
mustmiljon kotti
ja need silmad

siis on mul
jah siis on mul
enda pärast

*
ma sain täna uue sõna

RIIULIRÄÄKIJA

*
kel antud
see anda võib

või peabki?

aga tõestada
kel miskit anda
pole

ei saa
ka siis kui armastab



***
mind on alati liiga liiga liiga
eile oli ka
seisin sis järjekordses poolvahuses olekus
sealsamas ülikoolis
ma arvan, ma jään sinna käima
inimesi kaema

hallide juustega
hea mees
mu sõbranna armastab teda
mees andis talle tõlkida
ja temast sai

*
kuidas ma raamatuid müün?
ta on kaheksateist
ja ma ei tea
mida talle kinkida

ma soovitan
teile väga ilusat
noormeest

(jaa)

24 veebruar 2012

Trollius europaeus

et sis päeva
vabariiki
ja lilli ja lapsi
peale Rimbaud eluloo
alustamist

seda ma olen viimased kaks nädalat üritand RRis, täitsa kõva sõna, MK käib aegajalt MKtamas ja sis eelmine kord nägin E-Mi kaa ja siis olin meeldivalt armunud-üllatunud, midagi toimub, midagi millele on võimatu nime anda, ma lihtsalt tunnen, kuidas ma kasvan välja, nii nagu lapsed kasvavad mingitest vanadest pluusidest ja sis ma tahaks karjuda, karjuda, karjuda, karjuda - set nii valus on kasvada, luud tungivad piirkondadesse, kuhu nad muidu ei tungiks, nagu lapsed tungivad üsast välja, kasvavad välja, nii et valus on.

aga lugu selline, et kirjeldan teile uut liiki, kellega kokku puutudes avanevad uued vaated.

kullerkupud

kõik poisid lõhnavad
kui kullerkupud
roosid, liiliad
ja muud ekstaasid

ka sina lõhnad täna
habetunud nägu
naeratusest ärevil
olgu tegu sinu käes
ja minul tõde
ehk sis me saame jaole
mis tegelikult on

kõik poisid lõhnavad
kui kullerkupud
roosid, liiliad
ja muud ekstaasid

ma peatun korraks
vaatan selja taha
sääl on see valge voodi
pisut verd jäi minust maha
sa oled liiga suur
sa liiga palju tahad

võin naeratada
ise hoides selja taga hirmu
su kirglikkus ja minu oma
miks kõik nii ruttu
lõppeb, toimub
miks inimene ootab hukku
paneb ennast naeratusse lukku

kõik poisid lõhnavad
kui kullerkupud
ma kardan pärislõhna
pärissoola sinu suult
pärishigi sinu kehalt
kõik poisid lõhnavad
kui kullerkupud



23 veebruar 2012

diskreetne-konkreetne

nudistlik munk

Miquel Barceló (1957) Hispaanias on tema ise sündinud ja seal on tema "Elevant" 2007, minu meelest ülimalt armastusväärne ja ninaga maas ja sugugi mitte diskreetne vaid väga jõuline ja kõigile nähtav ja väga konkreetne oma jõulisuses. Aga mina täna tahtsin rääkida hoopistükkis diskreetsest elevandist, keda ma tahaks oma koju.


ja diskreetne elevant
ma vist tahan endale seda skulptuuri, minge draakonisse, saate näha, tunda, maitsta, kuulda - Kirke Kangros on midagi emotsionaalselt tabavat, ongi see

aga tegelikult
on kõik korras
tegelikult
sa ei peagi
mind

mitte keegi
ei pea mind

jaa

sa võid seda
kõike siit

aga sa ei pea
sa ju tead seda
sa ei pea midagi

(lihtsalt ma tunnen ennast halvasti, sest sa ei pea)

ja Fred Kotkase näitus tundus kah kuidagi ülimalt robustne ja ilus, küsimus hirmude järele, mina kardan lähedust, lähedust, mis jõhkralt koputab seljale, lähedust ja vastutust, mida Derrida ideaalselt kirjeldab oma "Surma annis", imelik, et enamus inimesi ei suudagi kuidagi olla, ei suuda kuidagi armastada, ei suuda kuidagi, kõik need pinged, lihtsalt libisevad nende käest sinnasamasse mugavusse, et nad nagu ei peakski, aga tegelikult, me kõik peame, armastama, ihaldama, andma, anduma ja see on nii raske ja see on nii valus. mina ei ole kunagi diskreetne olnud. ma olen näidanud alati seda, mida ma tahan, minu vaene isa, minu vaene isa, minu väga vaene isa ja minu veel vaesemad vennad, keda on õpetatud isast eemale hoidma, sest ta on nende jaoks liiga tark, liiga tähtis, mees, kes ei vaata tobedaid telesarju või ei räägi tobedatel teemadel, mees, keda ei tohi segada ja ometi keda peaks kogu aeg segama, sest ainult nii saab ta endale koha, endaks, ohjumalküll.

Fred Kotkas ja tema emaüsas tehtud luuletused. või koopas tehtud luuletused. Segavad luuletused. tegelikult skulptuuri-pildisegused kohalolud. plaatoni varjudest inimeseks loodud kohad.

kas ma olen piisavalt halb inimene või hea? kas meie oleme piisavalt halvad või head?

AT seisab mu ees ja ta räägib, ta vihkab, ta armastab, ta teeb omi asju ja ta on lugenud mu elulugu, jälle on ma pisut vassinud, teinud endast väikse idiootse kangelase, Myy, nagu mu töökaaslane mind kutsub ja mul on enda pärast häbi ja vastik, aga ma ei anna alla. Mitte keegi ei peaks kunagi alla andma - kõik peaks tundma mingisugust idiootset vajadust saada rahuldatud omaenese üksindusest täiusse. Mina ei ole kangelane, sest kõik inimesed on - juba olemasolu iseenesest oma vastandlikkuselt on kangekaelsus, millest me ei pääse. Rist, mille kandmine tekitab vahel viha, solvumise, ahastuse, vajaduse karjuda.

Poliitikute soov on, et inimesed oskaksid vapralt surra; luuletajad soovivad, et inimesed oskaksid vapralt elada.

Salvatore Quasimodo 1959 kirjanduspreemia

ja äkki me oskamegi.

charityle:

absurdselt ja triviaalselt saab ja
arukalt saab tegutseda sünnist surmani
täpselt nii kaua kui sulle aega on antud


Derrida: Vastutavana olen süüdin juba enne mistahes konkreetseid süütegusid. (lk 76)

ei liigseid emotsioone
jõhkrat armastust
ma talun sinu tundeid
vahel enda tundetust
kõik tuli nõnda ruttu
ja kadus ka
ma olen olemas
sest muul moel
olla ma ei saa
ja keegi palus veel mind
kanda vastutust
et oleks kõigil süüa
et oleks armastust
ma tõesti luuletan
ja püüan
kuid iga päev
saab otsa just
tol võluvvaiksel hetkel
kui sina kallim
ootad minult armastust


22 veebruar 2012

honey-bunny i'm home

et meil on siis jänkud

ja meil on jänkujussid ja mul on jänkujussi t-särk kaa, et tegelikult pidi see olema lastele mõeldud, aga nagu te teate, mul pole rinnapartiid ega midagi, nii et sai K.Hle mõelduks. Ja sis on meil lurjustest lapsed, väikesed vastikud ja samas nii nunnud, et võta või omale koju, ja vihka neid, vihka päris südametäiega. noh, et kui kellelgi veel on plaanis Apollos veeta imekaunist sirgeldusmomenti oma pisikese alla seitsme-kaheksaaastase põngerjaga, siis minge-tulge, sest sisuliselt (ohkuidasmullemeeldib see sõna) on need jänkujussi piparkoogid ekstra selle jaoks mõeldud, et oleks peale hammustada peale rasket värvimismaratoni. Aga muidu käivad sellised üle kaheksaaastased piparkoogijahil ja kohe kolm või neli või isegi mõnel väga purjus (eiteaküllkasminaolenpurjus või nemad) juhul kuus korda meie letis ja meie muudkui anname. Ehh... Jah, ja need Barnid, noh nendega ei ole minu suhe küll nii absoluutne, aga peaaegu, peaaegu.

Me lubasime töökaaslasega hakata jänkujussipiparkoogimõrvariteks, et peale tööd, kõik, kes on võtnud rohkem kui üks piparkoogipakk - tappa ära. Mina mõtlesin, et õige tembeldaks selle jänkujussi templiga kah ära, et kõigile oleks selge, mispärast, need jultunud ja alatud pisikesed vastikud põngerjad said oma koosa. Aga jah, ellu me seda vist ei viinud, kuigi oleks võind, kui juba saab tembeldada.

Selle väikse seltskonna sees oli üks ütlemata matriarh, tõsine käskija-keelaja, kellele me lõpuks ei andnud piparkooki, mille me lõpuks hea ja kurja tundmise piparkoogiks ümbernimetasime. Pani endast väiksemad värvima ja siis ronisid nood letti, et tuua piparkooki vägevale naisele vägevalt vähilt või sis vägevatelt purjus müüjannadelt.


et sis "Kullake-Jänkuke, ma olen kodus" kõlab ju hästi kokku, Zhang Huan (sünd 1965) on selle kokku teind. Äge minu meelest. Hiinas keelati ta vahepeal ära, ei tea miks küll, miks küll.

Ahjaa - jõudsin raamatukokku ja vaatasin seda kookus onu, selg on ikka nii vähesirge kui olla saab, klammerdumas Marie Underisse. Ookuiilus mõtles see mees ja mina mõtlen kaa, oo kui ilus. Ja mitte Marie, vaid tema luule ja siis tuli see sõna ülikondlikud mehed üliraamatutes.

Mareike Franz "Duett"

kui ma peaks tema tantsu kirjeldama, sis tuleks ilmselt meelde ähmis kolm pisut purjus venelast, kes on sattunud vaatama Mareike väga armastusavalduslikku tantsu taburetile kakskümmend minutit järjest, minu kõrval vihane Laura Kv ja hra Peeter Sauteri luuletus:

vaatan taburetti
ilus taburet
veidi kriibitud
taburet on tähelepanuga harjunud
ma veel pole harjunud
taburetti vaatama
harjutan
aga ei harju ära
eile juba piilusin silmanurgast
näe taburet
teda võiks vaadata
aga siis veel vaatama ei jäänud
taburetti
ah eks teda vaatavad paljud
keerasin pilgu õue
õige mul asi
tabureti vaadata

lk 37

"Damoklese mõõk ja leivanuga"

Ja Helena Läksi luuletuse alla läks selline kommentaar

(ma arvan, et mikromegasel on õigus, ma olen napakas, ma olen täielik napakas hevimetafüüsikanapakas)

meil käib siin ka
ahneidonpalju
aga nad on juba
vanad
kolm korda elusuuruse
nuku vanad
üle kuuekümne
või alla pisut

kõike kogenud
aga need nukud
oh need nukud
meeldivad mulle
meeldivad nagu
võimalused olemisest
igal ühel
oma traagika
oma piinav ema
oma vaagiv isa
oma paanika

kaitsetud
lõpuks ikka
iseenese ees
kõik

21 veebruar 2012

minna endale lähemale

täna ei olegi see päev
jaa
eile ei olnud
lihtsalt seismise päev - poiss, võib-olla see väike üdini kõõrdissilmne poiss meenutab mulle veerandsekundiks ennast ja siis, selles toimubki see pisikene plõnks, et kus ma päriselt kaa püüan aru saada inimestest ja endast inimeste keskel, aga vahel ja see võtab hinge kinni, ei saa. ei tahagi, minu tunded on olulisemad ja siis on mul paganama häbi ka. Naljakas ja totakas ja veel midagi. Ahetkusma käisin. Kuskil ma ei käinud, igal pool kogu aeg. Leti taga ja ees. MK rääkis JRist ja KRist. Halba ei rääkind. Ma ei kujuta tegelikult absoluutselt ettegi, et see poiss oskaks midagi halba rääkida kellestki. Kõik on head ja ilusad ja targad ja mina, kes ma ootan seda geeniust valge laua taga olen kaa, hea ja tark ja totakas - kogu oma inimlikkuses, ka siis kui ma kukun narivoodilt alla ja leban keset tuba teades, et nii tagumik kui ka käsivars on homme või sis ülehomme sinised ja ma peaks ennast häbenema või neid kehaosi, aga ma ei häbene.



poiss seisab wcs püksid põlvedele lükatud, ta käib esimeses klassis ja jagab minuga seda ühiselamuslikkust, ta unustas wc ukse sulgeda, unustas, et vahel mõned tädid, temast kakskend või enam vanemad, tulevad eikuskilt kell seitse hommikul pissile. ma ehmatan ära, lükkan ukse kinni ja lähen oma narivoodile, kust kardan samasuguse krapsakusega alla kukkuda, nagu eile või üleeile või üldse.

kui ma räägin Marilynist, ei julge ükski tüdruk vaidlema hakata, midagi ei julge, seisab, vaikib, vahib suurte kahvatute silmadega minule otsa ja ütleb, et oli jah tore. oli. ei vaidle minagi vastu. Miks peaks?

täna ei ole see päev. Ma mõtlen, vaidlemise päev, või kindlustunde päev. Ma näen Magnuse ilusaid lokkis juukseid, mustad või tumepruunid nagu minul. Ta seisab minu ja Linda poole seljaga, ta on kuri, ta on nii kuri, et ma kuulen otse tema kuklakarvadest, neid on meeletult vähe ja need pärlendavad päiksekullas, kuidas ta vihkab hetkel kõike ja kõiki ja siis kui ta ümber pöördub, on ta jällegi kohutavalt rõõmus, kohutavalt õnnelik, kohutavalt jne.

Linda ja mina võtame ta oma embusse. Hoolimata tema vihast. Keegi peab ju. Viha võib vahel õigustatudki olla. Küsimus: kas sa ikka armastad mind, on kah õigustatud, vingutud, alal hoitud, välja karjatatud ja selle kaudu saanud endale uue koha meie kolme vahel. Ma olen Magnuse ema.

Olin.

Aga sellest mõni teine kord.

20 veebruar 2012

intiimsuhetes olen ma keister

jah
nii ongi
pulmad-rongid
muidu kongid

Pie Face Liza Yuskavage

Andra Teede on poes, koos Jaan Pehki ja Peeter Sauteriga
uuh kui hea on lugeda
ja poogen tundub ka elavduvat
jah

nagu Wallis ütles: Kui sa ei lase ennast solvata, siis nad ei solvagi sind.
tuleb meelde jätta. Ja ometi olen kohati solvunud ja vihane ja veel midagi, aga siis, siis, siis läheb see kõik üle ja kõik saab endale uued piirjooned, minu enda ihad ja soovid ja tahtmised saavad ka endale uued jooned ja piirid ja lõhnad ja maigud juurde.

aga mõned kuuletused:

deele

jõuluehteid välja

aga mis siis kui tegelikult pannakse
aga nii nagu eestlasele kombeks

ilu on parem pajas
naeratus vaka all

pühadest asjadest ei räägita
et kuidas siis muidu

Ulakale Tähesõdalasele

pulmas käisin
lubasin
mõttes
mitte kunagi
et nagu
mitte kunagi
mitte mina

aga ikkagi
tahaks olla
armunud
et kunagi
ikka

tärkamisest
vaibumisse
pole midagi teha
osa elusolemisest
armastus

kondabki

(isale helistasin ja rääkisin ja nutsin, täitsa vaikselt, aga isa ütles, et pole hullu, aga hullu on ikka)

slayle

võta lihtsalt
kätte haamer
ja tao
kuni tal
on kuju
ehk
siis
tead küll
neid seppi
omasid

ja kui on
muutund tuju
tao uuesti

Britt Hle

eks nad kõik
natuke joodikud
kui pole

Muusat või lihtsalt
head kanaema
vaatan filmi
mõtlen

mida need mehed
küll
naisteta

isa vaatan vahel kaa
omal meest
õnneks ei ole


Merili Asule

jõhker
kuidas võib mõjuda
see

hädainimlik
armetu ja armistav
vajadus

mitteüksinda
olla

Magnus Kallasele

terved lapsed

kuhugi nad jäävad
tänase ja eilse piirile
võib-olla just sellesse tuppa
kus riigitäis kärbseid

Maik Raiskile

vahel
ja seda ei juhtu enam
üldse harva
tunnen et me kõik
natuke elavad
natuke vaklu täis
ja ma ei karda enam

las nii
toime tulla
surmaga eneses
kurjusega/headusega
jne

teine inimene
on antidepressant
kui tuletab
ja tuleb

meelde et oled
ainult inimene
surelik

ja pisut
teistkarva või
moodi

aga ikka nii

Maik Raiskile

sinul ei lähe
nii hästi
kui

see lohutab
et teisel

aga kellel üldse
ja see ülestunnistus
et

sa lootsid
tulekut
et keegi
ei oleks NII
kurb ja sinagi
temaga koos

aga nüüd näe
ainult sinu
tukslevad sooned

Rukkilillelapsele

kus siis mujal
kui mitte Pariisis
otse Eiffeli tipust
südamekildusid lappides
katki kukkuda
igavesest armastusest
lahti pääsenud
alla lennates
 
otse turistile pähe

17 veebruar 2012

Mucho Macho

Siin mingi aeg kirjutasin mõnest toredast ja hullust - või hullust ja toredast itaallannast, kes kutsus sõtta, kutsus end üles ehtima nagu kuuski või kaski või veel midagi, kutsus ühesõnaga ja siis, siis toimus midagi, midagi, mis viis ta sõnad ellu, tegigi elu umbes sama mõeldamatult keeruliseks, nagu ta seda kujutanud oli. Tulid natsid ja tulid bolševikud ja siis, siis läks veel natuke ja tulid pehmed ja karvased väärtused, tuli Elvis ja tulid ilusad ja soojad viiekümnendate naised, kelle keha kõrgus ka Eestis kõige üle, sest nemad olid veel jäänud oma sõjast muserdatud kuid siiski elusate meeste kõrvale. jaa, alati peab tugevam olema, kõigest. Noh, lõpuks, lõpuks suutsin ma Jürgen Rooste rästikut lugeda ja mul hakkas paha, mõnes mõttes on tore, et hra Mihkel Kaevats tegeles sõnastamisega, et poeet kujutab iseenda huku läbi terve riigi hukku või midagi a la stiilis. Rõve eks ole? et nagu tapan ennast kohe ära, kui et midagi muudan või muutma sunnin.

Vihale ajab.

Ta ei karda midagi, sest ta arvab, et ta on Jack Keruac või William Bourroughs või veel midagi. Midagi ägedat noh. See on nagu Birk Rohelend kirjutas, kuidas ta tahaks surnud olla ja mina sis vaatasin, et mina ei taha, ma tõesõna ei taha. Ma tahaks igasugu asju kogeda. Armastada, vihata, hoida, kaitsta, olla kaitsetu teiste viha ees, olla vihane, olla vihkaja, (isegi see viimane tahaks olla), lihtsalt tunda põhjalikult, seda, et ma eksisteerin, et ma armastan, et ma olen olemas, et inimesed minu ümber on olemas. Ühesõnaga - see ei meeldi mulle, et me elame järjepidevalt narratiivi järgi, kus me tahame ennast võimalikult ruttu ära tappa, sest, noh, teate ju küll miks. Armastada? Keda ma siin armastan nii väga? Ainult ennast! Ainult ennast!

Ja see, mis mulle rästiku juures meeldiski - oligi AUSUS. Läbini lõhkini endasthulluksminemiseni AUSUS. Valus ausus. Vihale ajav.

Nagu ka see dialoog.

JR: See kolmapäev oli väga huvitav.

(peale seda kui olen rääkind KRst, ma tunnen, kuidas ma löön jõhkralt õhetama, nägu muutub kummastavalt vabaks, helgeks, noh, mis must siin ikka tahta)

K: Minul on alati kolmapäevad huvitavad.

(ja tegelikult ongi, nii palju, kui ma viitsin neid endale korraldada Ivo, Sireti, Silveri, Lauri, Kai, Mareti või veel kellegagi, siis pole ma tegelikult kunagi pettuma pidand)

JR: Tõsi või.

(noh mis ma nüüd selle peale ütlema peaks, vist ei ütle midagi, juhm olen)


(et mulle meeldivad machod, väga )

K: Tõsi.

JR: Mul on siiani meeles see vene kirik.

K: Minul mitte.

JR: No see kirik, kus me kolmekesti KRiga käisime.

K: Ju sis oli mõni teine kaunitar.

JR: Jah, vabandust, jah

(ta tunneb ennast ilmselt lollina, tobedana ja nii edasi, nii nagu ma tunnen ennast hetkel eikellenagi ja ta ei meeldi mulle, ta ei meeldi mulle üldse, sest ma pole mitte midagi muud tema jaoks kui sugutunnused, tõuloom, naine, kellega nagistada ennast kõvaks meheks kõigi teiste silme all ja ma saan korraga eriti teravalt aru, et KR ongi JR ja ainus, mis ma talle vastutasuks saan öelda ja ma ei jäta seda ütlemata)

K: Mulle ei meeldi su luulekogu.

JR: Aga see ei peagi meeldima.

Nii nüüd oleks pidand tulema hea finito, aga ei tulnud, ma ei olnud piisavalt õel, kuigi olin üsna vihane.

K: Siis sa oled saavutanud just selle efekti, mida sa tahtsid.

(see vahepealne pilt on muide Mucho Macho Micheal Kutsche (vata vanust ei tea, aga 17. detsember oli tema kuupäev ja Tim Burtonile teeb igasugu hvuitavaid asju) kokkutreit 2008 "Boxer"


Aleksandra Tšobale kirjutasin kord:

peaasi, et oled armastanud
küll aeg toob uued pannkoogid
paremad litsid
või kehvemad
sina said kõik
kõik said kõik
julge on julge olla
ja haavad
neid tuleb juurde
kui juba ette
tead
et
tulemata ei jää midagi
poeedist, roosist, lillest
aga tuleb ka head


aga sisuliselt noh jah pikendades kogu ampluaad ja kirjutades karvustuse täitsa noh luulevormis:

oli jah õõvastav ja kuri
nagu oleks nukkidega
pekstud lahti minu veri
aga tegelikult
hea ja halb korraga
need prekaheksakümnendikud justkui
ei kirjutakski elu,
no vähemasti mitte minu elu
aga elu kirjutab Rooste ikka,
kadunud elu, olematut elu,
suutmatust, lausa tahtmatust
sellega olla, sest see kõik
on üks dadaistlik Lenini-Duchampi heitla,
millele on nimeks pandud purskkaev
kas on? miks on? kes on? süüdi?
lenin? marilyn? Madonna?

Rooste narratiiv ajab mind närvi, mingi päriseltsurenäranarratiiv, mina olen hullgeenius narratiiv, mina ei saa õnnelik olla, ei taha õnnelik olla narratiiv, see on põhjus, miks ma pean müüma mingit nõmedat raamatut õnnelikuks saamise kohta, sest... poeet süüdistab elu selles, et ta ei tule eluga toime
nohjah

kogu aeg tundub
ja see on imelik tunne
et Jürgen Rooste
ei kuulu endale
vaid rahvale
kas nii ka on?
kuidas üldse on?
staarifenomen?
endafenomen?
Ma loen ja ei suuda
ära imestada,
ülevihastada,
alavihastada -
aga võib-olla ma ei peagi

pole enam kindel

soovitan ma seda lugeda?
jaa, kui te tahate
kõikides oma hädades
süüdistada poliitikuid ja riiki

ja veel midagi

(nada bratt, nada)

15 veebruar 2012

ma käisin jälle kalal ja oli tore


ja püüdsin tema kinni või muutusin temaks
või midagi vahepealset
või midagi korraga
jah

äraminemise auks
(kõik need asjad on selle auks)

miks alati ära?
kuhu?
milleks?
kelle sa kaasa võtad?
või mille?

need kolm asja
mis on need kolm asja
mida sa kaasa PEAD võtma?

*
kaubanduskeskuste lapsed
asfaldi lapsed
betooni lapsed
jne

kelle isadel-kurat-ei-läinud-hästi

Kristel Mägedile

ühed valmistusid
maailmalõpuks
terve perega
kogu aeg

noh
vastav söögikraam
ja vastavad riided

naine nägi välja nagu jõehobu
sõna otseses mõttes

ja teine perekond
oli stiiliperekond
naine oli seesama printsess
Marilyn Monroe
või Madonna
või Cher

sellekssamaks riietet
DIIVA

ja sis nad vahetati ära

-----
tuleb see valmistun-igapäev-maailmalõpuks
naine koju

ja mehele jõuab korraga kohale
kui ilus ta on


Aleksandra Tšobale


midagi ei jää
lõpuks

südameripatsi saab ka
ära pandud
eemale
justnagu feisbukis
või Msnis

aga need hetked
need domino hetked
kui üks asi kukub paigast
ja enam ei ole nii

siis
selgub

sina
selgud

kui tugev on selgroog

sarahile


Nostalgia

rohtukasvand taluõu
varemenukker ait
ülejõu ülejõu
memmele ta kallim
ta kodupaik

floksipeenar akna all
sissetallat kaevutee
Mukist saanud koduhald

kõik siiski elas
väga ammu
ja siiski öösi
karjakoplist, udust

vana ratsu

kust?

lootusetule marile

olin seitseteist
kui elus esimest korda
tundsin
armastust
kortermajade vastu
kus kuulen
kõndimist teispoool
seina

inimlik
vajadus
tunda end
inimesena
inimeste keskel
üksinduses

Kle

kui ma satun kööki
ja teen süüa
kõigest
mis parasjagu
(külmkappi mul pole)
pappkastides leidub
et kõik maitseained ja puha
ja sis, tead küll
mis sis söögi söödavusega juhtub
kui midagi pole süüa
peab selle ära sööma
aga mitte eriti õnnelikult

kohvist

tuleb motiveerida ennast sööma
muidu

noh teate küll
mis sis juhtub

(kohvijoomise ampluaa laieneb,
rahatasku väheneb

aga)

14 veebruar 2012

Nicoletta Ceccoli - melete thanatou


Et sis selle asja pealkiri on "Lovely". Imelik. Ma tunnen praegu, et ma arvan endast liiga palju, liiga hästi, et ma, see on võimatu ja siis on kõik võimalik, ma vaatan peeglisse, näen silmi ja kõik on võimalik, need ei ole minu silmad. Need on sinu omad. Jah, ma usun, ma hetkel näen ennast sinu silmadega, need on hallid, ja need tungivad minust läbi ja need tekitavad kihku suudelda mind otse suule, eihh, vale, sa mõtled nii kõigist, nii vale on mõelda, et sa võid mõelda niimoodi ainult minust, sa ei suuda, sa oled võimetu mind niimoodi endasse tõmbama. Ei ma ei kanna ühtki kallist riidemarki, aga ma tean, et iga ese mu seljas on varsti miljoneid väärt, kui mitte enam, ehkki ma pole pooltki Märilin ega veel mõni uhke ja ilus. Jah, ma tean, miks sa mind vaatad, vaatad, sest sa ei oska enam mitte kuidagi teisiti, sest teistmoodi vaadates kaod ära. Kuula mind. Kuula, nii nagu kuulatakse aegajalt sahisevat kõrrepõldu, et aru ei saa, mida ta räägib, aga ta on olemas, ta on lähedal ja ta tekitab selle imeliku tunde, et nii on olnud aasta miljoneid, dinosauruste ajal ka, kõrrepõld, et kõik see, mis on nii pagana eklektiline, ühel ilusal hetkel saab üheks, nii nagu mees ja naine või või või sina ja mina. Sina võid olla ka naine, mina võin olla ka mees. Vahet ju sisuliselt ei ole, kui sa mind armastad ja armastad, ma tean. Loomulikult - loomulikult ei ole mul vahel sellesse kõigesse usku, aga vahel, vahel mul muud polegi kui usk, et sina oledki see.

Ja sa võid mind selle usu eest vihata.
Ma olen kangem.
Ma tean.

Poeedirahu - Andrus Kasemaa tekitab virgutusharjutusi ajule, et sis tunnipakk sirutub vaieldavalt nähtavaks. MK rääkis Jürgen Rooste luulekogust, hea oli kuulata. Meel tihenes, mina rääkisin Kaurist - mitte palju, aga siiski piisavalt. Ma ei suuda temast rääkida, igasugune rääkimine tundub ogar, vale. Ta on minu jaoks pooleli, ta peaks ära surema, siis oleks temast lihtsam rääkida, nagu minustki. Surnud tunduvad lõplikult paremad. Tommigi tundub. Imelik. Poeedirahu assotsieerus nii Magnusega kui ka Roald Dahliga, tekkis kohe loo idee, ma ei tea, kuidas ma selle ellu viin või kuidas üldse. Aga vahepeal ma kirjutan teile rõvedalt riimitud lõigukesi:

Ja üldiselt ma tahan elada saja-aastaseks
ma tahan seksida
selle aja jooksul
ainult ühe mehega

(miskipärast ma arvan, et see on võimalik)

ja üldiselt ma tahan rännata läbi
terve maailma
käevangus oma
kolm-neli last
ja mees

(ma võin ise julge olla,
ma võin ise madusid tappa,
aga rahuks on mul sind vaja)

ja üldiselt ma ei karda enam
ainuke, mis ma kardan
on käituda vääritult
käituda juhmilt

(haiget teen ma nagunii
sest ma ei oska teisiti
ma suhtlen ja teen,
olen viimasega leppinud)

Ja üldiselt ma tahan rääkida
lugusid Aafrika külades
ja kuulata lugusid
ja joonistada oma vanima
pojaga pilte elevantidest
ja kuulda tema viiulimängu
keset džunglit

(ma tahan, et ta oleks nagu
mu vaarisa, uhke sirgeselgne
ja pilliga, igal pool, terashallid
silmad ja lõpuks võib-olla ka vuntsid,
see Helsteinide sugu on võimas kas tead)

ja üldiselt sina võid ka tahta
igasugu asju ja sa tahadki

++++
surnud liblikad liual
ja hing kipitab
lennata lõhki
lahkuval laeval
taevasse maha et
ette ja taha

pilkudest paljuks
ei pea sinu pilku
ometi kõik, mille
lõime, lõi meid maha
sõnadest said meie riivid
jälle jäid millegi taha
jälle sa kannad vaid siidi

surnud liblikad liual
ja hing jäi meis maha
sina lõid hetki
ja mina su maha

(tahaks platoonilist teha, ütles ta vahedalt, tillerniksiga on lugu natukene vara ja härra, see kaupmees tuli, et osta tühjaks vana maja)

Jürgen Roostele

et kui ma sind loen
tahan öelda
ära karda
see on alati
nii olnud
säästupirnide asemel
olid pirrud ja puud
ja laagerduv higilehk
ja sakslased
kes arvasid
mind mongoliidseks
liig lühike on liha
noh minu isagi
sinisilmne
liiglühike
mis teha

inimene ikkagi

on mehi, kes armastavad
mehi
nagu Soodom ja Gomorra
mehi, kes sõidavad töötama
või
lihunikuks Norra

ära karda
see
ei muutu
kunagi

mehega (või naisega) leppimise meetodid
ei olnud tark ega ilus
aga oskas hoida
kui verd veetasid
silmad sinu peas
ja hing kiilus kinni
Musta laega saali tagareas
miskimuu jäi peale
ei olnudki täiuslik
võikalt otsekohene oli
lõikas pilguga
lõhki su sisikonna
laulud enam ei aita

13 veebruar 2012

ülekommenteeriv-irriteeriv-naine

John Currin (1962) ja tema imekaunis Rachel, kes kujutab hetkel mind.
hetkesile

nagu ilu nimel ikka
minnakse sõtta
nii nagu ilus naine
nii võib ka sõna ilus olla
nii et sõtta
temagi eest

ja vaielda ennast seaks
kui muud üle ei jää
ja sõna ületab ootused
virgutab ennast
nagu NOOR Stalini portree
mõnel vahkpunasel propaganda pildil
ja kutsub sõtta

kutsub

enesel tiinelt meeles
et inimene elab ainult üks kord


saiapudile

nõustun
küll see kapp on ikka
paras
allikas
ja õlekõrs
millest haarata
kui tahaks
kirjutada


soliidsetele vanameestele
Eestis


auto ei pea olema
tagumendi all
et olla soliidne

mingi muu asi peab olema
kakskend aastat tagasi
käis mu memmel kosilasi

kõik väga vonksid
ja soliidsed

see tuleb kuskilt
mujalt

see väärikus
mis tõmbab

mind isiklikult
tõmbavad viigipüksid
ja naeratus
mõne väga vana onu poole

12 veebruar 2012

ilusast elust

misma siin ikka
et nagu haldjaid pole kohanud
inglitest on kah asi kaugel
vahel on tunne
et kõik on superhästi
siis

noh, siis vaatan arvet
ja sis lähen koju
mul muide ei ole riidekappi, pesumasinat, külmkappi
isegi nõud indlevad vapustatud naeratustega
(mõned neist on laenatud, mõned antud lihtsalt ära)
säästumarketi kastides

jaa

ja mina kõlgutan narivoodil jalgu
ja mõtlen
noh, kaks korda võite arvata, millest ma mõtlen
unistan, et las ma täpsustan selle nüüd ära
unistan

ilusast elust

kus mul ei oleks napakat menstruatsiooni, mis kangestab kõik ära
(laps võiks olla ja kangestada, nii meeleheitel olen oma ressursside kasutamisega, nagu neid palju oleks, ei ole ju, rahagi ei ole, meest ei ole, noh, kogu kupatust ei ole ja sis lähen ja loen poognas Purakat, nii hea lugemine, pea käib ringi, küll lendab vaene lehm vastu seina, siis on veel keegi kehavigastustega, mitte et mulle meeldiks, aga naljakas on, naljakas, et teisele tehtud kuri või nalikuri või kurinali, teeb nalja, jaa, ja vanu päevikuid hakkasin kah restaureerima, pole nad midagi nii, aga mingi kummastav võlu on, ausalt kummastav, hjuuston suri ära, töö juues dj-ga, lõbus, ütleb, tunneb, elab natuke muusikat, tunnen-maitsen tema kõrval kaa, ja muidugi, tema kuuleb minu üksikasjalikke ülevaateid Jürgen Rooste "Rästikust" ja Kauri asjadest, noh, kuuleb, napakas värk, et peab kuulma, aga kuuleb)

jaa

mida ma tahan?
mida ma kardan?

tead kogu see eelnev jutt, see käib selle Magnuse ehitamise juurde, mul on tunne, et ma ei oska, Karta, Loota, Saada, võib-olla peaks hakkama, Kartma, Lootma, Saama.

Jaa


John Currin tegi 2006 "Kissers" i
suudeldage teiegi
sel kaunil valentinipäeval ja pärast ja enne ja NOOOO kurat
millal iganes isu on

11 veebruar 2012

rõõm - teavitan kõiki!

et sis
jaa

einoh, missaajad
eiaja sa midagi
segi ajad
mind jällegi

rõõm

totaalne ja täiuslik


Neniakile
ema rariteetsed
noh tegelt täitsa
tavaline tehasetoodang
millest nüüd saab
juua

säälsamas kohvikus
mis teeb retrot

lahtipekstud esialgsest
välimusest
iseenda puberteedis

hävitada
et luua uuesti
hävineda
et luua uuesti

iseend

valgustuslik

on seista

kasvõi jala ees,
mis kõrgub välja
ruumi teatud punktidest

(jaa selline karvane mehejalg
kantseldatud toredasse kinga ja
jaaa, ainult pisut poolik)

selline valgustusmoment või nii

kukub korraga silmesse

Kasvamine
(või kahandus)


pisemalt
või võikamalt
löö, tapa,
taba!!!

tahaks karjuda
nagu oleks mõni
gladiaator
kes teist
tapma peab

aga tegelikult
jah

Kellelt paluda abi kui

keegi annab ikka
võimaluse

saada

liblikaks
kui

aga kui mina tahan
elevandiks
näiteks

järgmises

*
aga meil on
pooletunnine paus
ja hunnitult palju
raamatuid

(ja armastus leti all
täiesti saamatu)

onküll
kastead

08 veebruar 2012

Gianluca Foli stiilipuhas vesivärvine Naine

On olemas stiilipuhtalt ilusaid naisi

jaa,
ja stiilipuhtalt ideaalseid naisi
minu meelest on neil mingi vahe
onju?



ilus ei tähenda alati ideaalset, noh näiteks ei oska riietuda, ei oska üldse huvitavaid asju teha. eile sain üle pika aja kokku ärimehega, juut, oligi juut, oli hirmus õnnelik, et ma ei lasknud tükikestki pastat niisama taldrikul ära viia, nimetas mind kenaks inimeseks selle pärast. mina tundsin, et see ei olnud minu jaoks oluline, aga ma tõepoolest ei söögi, ei oskagi süüa, ei tahagi süüa seda süüa, mida ei anna süüa ja kui söön, siis põhjalikult või siis põhjapanevalt. rebin oma pisikeste hammastega reietükke kondilt, kust pole enam miskit rebida. temal polnud minust ju midagi rebida. olen selline olematu rinnapartii ja ülipeenike tüdruk, juba pikemat aega.

Stiilipuhaste ilusate ja ideaalsete naistega on see lugu, et nad asuvad minu jaoks vist Nigeerias. Eestis käib ka mõni minu poes Katrin Sangla näiteks ja Piret Järve - nende stiilsus võidab alati minu südame, nii kui nad letti satuvad, tahaks kohe öelda, näiteks Sanglale, et tal on vapustavalt suursugune riietusmaneer (mille üle ei tasu imestada) ja Piret Järvele, et ta on mu lemmikprintsess elu lõpuni. Stiil on selline asi, et ta ei pruugi meeldida, noh, vaatan siin poognast ja loen niisama ka eesti luulet või ilukirjandust, vaatan ka häid pilte mõnest mõnusast kunstiraamatust, just neid kaasaegseid ja sis, noh mõni maailm hakkab tööle, mõni karakter hakkab mängima, minuga isiklikult ja mina lähen mänguga kaasa, aga teine ei hakka, sest mingid punktid ei ole minuga seotud. See on umbes nagu armusuhe või suhted üldse, mõne inimesega tunned kohe kontakti, nii kui samale tegevusväljale satud, tahad puutuda ja hoida ja puudatatud olla. Mäletan Linnahalli katust koos Kga, kes iga mõne aja tagant lonksas õlut. Ja seda pilku, kui ma peale Musta laega esinemist tormasin oma kanepihaisuse näokesega trepist alla ja nägin neid silmi, õõvastavalt omad tundusid. Et kunstiteosega on umbes sama lugu.

Karisma - muud midagi.

Aga kõige rohkem karisma naine asus ühes mõnusas nigeeria galeriis, tal olid kaunid ja täiuslikud vormid ja pärisjuuksed, mida kõik kohalikud naised üritasid võltsjuusteks teha, ja mingisugune võimatult vaba ja vahe hoiak, nii kui tuppa astusid, see must kleit, mis oli kerge halli läikega, see pilk, see vormikus, mida ma ei suuda siinkohal eriti lahti rääkida, see kõik andis nii suurepärase lihvitud maneeride buketiga edasi - võimu, mida on ülimalt raske sõnadesse panna, mis lebab erinevate assotsiatsioone vahepeal. Reegel oli mõjuda. Ja see naine oskas. Oleks ma mees olnud, oleks mu jalad värisenud.

Ilmselgelt mõjuvad umbes samamoodi ka teatud kunstiteosed. Nende reeglid hakkavad häirivalt pähe, nad ise hakkavad häirivalt pähe.

Karisma.

ja vahel on nad nii kuradi poolikud, et küsiks, kesse nii tegi. Ja küsin ka.

Ämblikuvõrk
Raha ei ole.

Tundus, et piisavalt hea vabandus.

Ei olnud, jah.

Joonas kõrvetas taldadesse viimase suitsukoni ja vaatas Liinat. Siin oli linna odavaim õlu ja näitlejahakatised ja dramaturgid guugeldasid end järjekordsete kaunitaridega kohale. Nagu alati. Seisid siin.

Tantsiti, jällegi tantsiti öösiti klubides, päeval selle jubeda armiga õppejõu tunnis.

"Liigu!! Liiguta!" karjus kõhn naine näos ämblikuvõrgutaoline arm. Otse keset otsmikku. See peaaegu et karmistas teda. Joonas ehmatas kui õpetajannale silma vaatas - korraks, kohmetult.

"Mida sa minust vaatad?" kuulis ta kui etteheidet endale.

Praegu siin õlut juues, oli kõik korras. Poisid ajasid plikadele ligi ja rääkisid eurohindadest, et nagu võileibagi ei jaksa viimasel ajal osta. Ja Joonas ka. Raha oli ikkagi oluline. Tehke, mis tahate, kuidagi pidi ühika eest maksma ja sööma ja aukudega pükse lappima või siis uued ostma.

Joonas seisis vaikselt Liina kõrval.

"Ahah... Jaa... Selge... Ma siis tulen..." Liina oli enda kõrva vastu telefoni surunud. Suured sinised silmad.

"Ma pean minema..." ütles ta korraga ja enne minekut kallistas Joonast. Poiss tundis, kuidas kramp temast läbi jooksis. Ta seisis ehmunult Liina ees ega teadnud, miks ta otse juhmilt korraga tüdrukule silmi jäi vaatama.

"Joonas!! Joonas! Joonas!"

"Ma tulen kaasa!"

"Ei saa... Marttiga saan kokku."

"Ahah..."

Liina paremale põsele tekkis ämblikuvõrk ja Joonasele tundus, et nüüd tuleb liigutada, liigutada, liigutada, et see kõik kaob sealt ära, nagu tantsuõpetajannalt, kui tollele silma vaadata.

Marttil oli raha.

Liiguta palju tahad, Liina ikka läheb Marttiga. Nagu see teine ilus tüdruk selle dramaturgiga.


Gianluca Foli (1978)

umbes nii täiuslik võib naine olla.
















07 veebruar 2012

soovipuuluuletused Jason Raish

Ada Ruule

see on naljakas
et inimesed
arvestavad pidevalt
sellega et
ainult teised on

nemad

noh, nemad ei ole
aga siis
keegi pole ju midagi
olgu või Mahatma Gandhigi
kui sina pole otsustanud
et ta on

muidugi peab ta
sinu otsuse vääriline olema
*
üks poiss kirjutas sõnumi
naeratusest
mina ehmatasin ära
kust mu numbri said


*
nagu Võssotski
pruunid silmad
poolavat suu
vaatab
nagu tahaks
kuulda
kõrvus mp3
aga mind
mitte muusikat

*
ta ütleb
et on venelane
ja nemad
ei peaks teda
tööle võtma

kuidas nii

et ta ei räägi
mina ka mitte
kõikide inimeste
hingekeeli

vahel lõikan
veenidest läbi
et oleks kergem

parematele
jahimaadele
minna


*
last tahaks saada
ja tööd teedel
pöial püsti
läbi Euroopa
ja Aasia
ja Aafrika

vii mind
kus mustad mehed
räägivad keeli
mustad naised
peksavad lapsi
ja hoiavad hoiavad
hoiavad hoiavad

tööd tahaks
ja sind
va poeet
kes sa ei pea
end piisavalt meheks

mõtled
luuletustest piisab
aga mind hoida
ei julge

mine siis
punajuukselise juurde

andeks sulle
ei anna
seni

kui leian töö
sünnitan lapse

kellest?

günekoloogile

"te elate ikka?"
jah, elu elan
mis vahet
kas seksuaalset
või banaalset
kõik elavad








05 veebruar 2012

jah - niimoodi

fakt
no muidugi oli ta aju täiesti tuuri pannud
ja veel midagi
ta ei saanud enam mitte millestki, mitte midagi aru
lihtsalt - istus õhtuti naril ja kuulutas endale abielu
popstaariga, ise pold seda päriselt näinudki, noh abielu ega staari ega midagi
ja ometi
nii kaljukindlalt uskus
et lausa
jah
uskus

muud tal ju üle jäänud
midagi muud tal ei olnud ka
vastik oli
kurb oli
nahaalselt ja valusalt

armasta mind tahtis ta öelda
aga ta ei teadnud enam kellele
seda öelda
mismoodi?

ja siis korraga, korraga oli tal ükskõik - võttis kätte Morbidaariumi ja luges ja luges ja tahtis nutta ja kaasa tunda, noh, noh, noh, noh

karjus miski tema sees seda hirmutavat kaastunnet
teda ju armastati
aga tema?
tema
ta
t











mida tema tegi, lisaks söömisele, joomisele ja ilmselgele, tema tundis kaasa tuvidele ja kurbadele inimestele, kes polnud isegi tema sugulased

ja sis ta lootis
et kui ta piisavalt tunneb
kaasa
ja armastust
ja

siis



jaaaaaaaaaaaaaa

siis nad hoiavad teda korras
et ta ei pea elama seda elu, mida kõik korralikud inimesed elavad
ja ometi tahtis ta lapsi sünnitada
ehhh


ära
jah
ära mässa nii palju ütles vend
ju tal oli õigus

ei tea

mina räägin lugusid endast, neid on liiga palju ja samas, kui kahvatud need on. ma aleksandra tšobale kaasa ei tundnud, kui too kirjeldas ema enda kõrval, no lihtsalt ei tundnud, aga kui loed siin rohelendu, noh, siis saad alles aru, kui mõttetud on lapsevanemad või inimesed, kui mõttetu ma isegi vahel ja kui tobe, et me kogu aeg süüdistame neid milleski

milles?
MIKS?

on nad süüdi selles, et nad on inimesed?

Kas meie lapsed ka?

ohjeesus.
valus on.
Kusjuures mulle meeldisid just need valusad tekstid, mis meenutasid pisut elo viidingut noorena ja isiklikud tekstid - mitte need teised.


kommenteerin asju:

purakale

mina ei harrasta juba
tükimat aega

imelik
eks ole
ei keksu
ega seksi

tead, see teeb kurjaks
aga sinu luuletus

teeb rõõmu

Kristel Mägedile

noh
natuke kummaline
kuidas inimesed järjepidevalt
peatuvad
et

just nimelt et
midagi ette võtta
enda ettekujutusega minevikust
vahel

kui ma satun vanaaegseid fotoalbumeid nägema
või üldse
filme
retrokaid

hakkan ma kohe mõtlema
et

kõik ju ei kandnud NEID riideid
paljudel polnud rahagi
et kanda

kõik ju ei öelnud JÕUDU TÖÖLE
ma ütlen seda siiani
ja TARVIS öeldakse vahel ka
vahel vene aktsendiga

KÕIK pole kunagi
alati on vahepeatusi
vahesõlmlemisi
mis teevad inimolemise
vapustavalt imeliseks

me lihtsalt ise
põeme kogu aeg
et me ei piisavalt

ahteadküll
rikkadilusadkuulsad

(no mina põen, tunnistan kohe üles!!!)

03 veebruar 2012

hullumaja keedetud riisiga oikuihea ja rahakas hommikusöök

kuna ma sisuliselt olen poognasse kolinud
sest seda on võimalik terve tööpäev täiendada
ja kliente loomulikult mitte tähele panna
aga ohkui äge eile oli
kui minu kõrval tripsutas hra dj, jah, ma arvan, ma nimetan ta ümber, veiks on ta muidu, aga siis - härra dj ja rääkis vaimustusega härra viiulimängijast New Yorgi metroos, kes viiuldas kolm miljonit dollarit maksva kääksuga inimeste ees ike täitsa põrgulikult kuus tundi kõige tippteosemat Bachi (ma armastan viiuldajaid, peaks ühe ära sebima, kohe ja praegu, nüüd!!!!) aga mitte keegi ei peatund ja kokku teenis muidu ikka sadu tuhandeid teeniv kunstnik kolgend kaks dollarit kuue tunni peale, oh, see on vist isegi väiksem tunnipalk kui mina saan, kurb? jah. aga dj oli vaimustuses.

niih. et sis kommentaariumid siia panduna:

Kristel Mägedile mängurõõmust

mängida tasub ikka
mängida mängimise enda pärast
ihast hullununa
küsida
kes see oli
see, kelle sa äsja endas
avastasid
suurte silmadega
ilus tüdruk

ei, ei ole printsess
ei, ei ole printsess

vaid sina ise
see hetk
kui hing sai lahti aetud
mängusegaduses avas prao
teise inimese juurest
sinu enda juurde

aga see on hirmus
armastus ma mõtlen
seepärast ongi et
peegeldud
teistest endasse
karjuma paneb

Mirellale kaitsmisest


mis sest kaitsmisest ikka
kaitsetud oleme
enese ees
vaatame
iseenda sisse ja
tundub et kõik
aga tegelikult
täiesti üksinda
kasvame lahku enese seest
teistest ka

koherentsele

ahjummel külh
kui armas
ma väisan alati
vanu fotoalbumeid
ja sis
sis saan teada
keda kes taga ajas
kellel oli neli poega
majas
aga ei ühtki meest
nii kõva naine oli
jaa

Aleksandra Tšobale

vahel mul on tunne
ja see on selline kummaline
kõikjaleulatuv
minul on selline isa
selline alatiarmastav
ta ei saa sinna essugi parata
on raske, on talumatu
vahel hoolida oma lastest
aga ikka hoolib
hoolib, sest teisiti ei oska

aga ma ise usun,
et armastus muutub
nagu sina kasvatad endale
tiibu, jalgu, rindu
karvu kaenlasse
või sis pügad viimaseid
nii muutub emaarmastus
pisut teistsuguseks
nõudlikumaks
nii enda kui sinu suhtes
imeks jääd sa alati
minu meelest

sellel onulvõitädil on võimatult pikk nimi
aga temale

peab


minu meelest ikka
täitsa sellepärast
et oled noor ja uhke
ja veri keeb ja pea käib ringi
oma füüsilisest kui ka emotsionaalsest
jõust


mis seal sees nii tugev, nii võimas
et õudne lausa
et just seetõttu
vanureid

(vahel on nad isegi
kergelt neljakümnendates,
väga noored inimesed
sisuliselt)

neab

sest peab, sest peab
et kuidas ei saa
peaks ju
aga vat jõuad sinna
pragunevasse vanusesse
sis proovi pidada
raske

Katariinale

kõik majad ongi su kõrval
nad ei lahku su juurest
nagu surnud sugulased
lihtsalt neid on nii raske
näha päriselt enda kõrval
mõtled, et ei ole, sis ei ole
aga ikka on, kogu see kupatus

kõik need majade majad
ja tubade toad
ja lõhnade lõhnad

kui ei unusta
ei kao need ka

Keelekoobastajale

ilus ju
et see on nii järjekindel
see armastuse värk
mul kaa
ma ootan juba uut
kurat juba sügisest saadik
ikka veel ei tule, roe
esimesed on katsutud
edasi, Kentuki poisid
ja tüdrukud

02 veebruar 2012

kodust koju tagasi

kodu - norskav isa
täiesti abitu katrina - no proovi veel lotte kuukivi vaadata
kukub nagu kiirluubis jooksma ja
aga hästi tore oli muidu

prrr
ja terve päev olen luuletusi kommenteerinud
jeesus
JÄLLE

aga tore on
kuigi ülemus on vist natuke puudutatud
ja surma and ja...

ohjah, vennanaiselt võtsin pisikuid kah kaasa

01 veebruar 2012

Lugusid loomadest ehk ma ei meeldi neile

Ühesõnaga
ma olen vist
poogna peale solvund
jaa
olen küll

Vakantsed sekundid

Vakantsed sekundid, mille kestel inimesed kasvavad suureks, muutuvad vägevaks. Võbelevate heliredelite vahepeal istus Marii toa tagumises otsas. Mitu korda Juhani seda harjutama pidi - ei, seda ei teadnud enam keegi, kui mitu korda. Juhani ise ka mitte. Noodid rabisesid kramplikkuseks poisi tuigerdavatel peaaegu paindumatutel sõrmedel.

"Ära mind valesti mõista, aga see poiss, see poiss muudab maailma," ütles ämm kunagi.

Marii sopsatas koristada ja ostis seitsmendal raseduskuul tuju ajel klaveri - niimoodi võiks poeg maailma muuta ja kui poeg ei muuda, siis vähemalt ta ise.

Selle jutu või mõtte peale hakkas tal nüüd muidugi paha. Marii kujutles end oksendamas, aga ei tulnud välja, okse. Tulid tuvid raekoja platsi kellegi okset kokku korjama, aga okse tema kurgust ei tulnud.

Kõike sai osta, nii nagu ostetu kaotas ühel hetkel oma sisulise tähenduse, klaver ei mänginud enam, sest Juhani raibe ei osand seda mängida ja Marii oleks karjuda tahtnud. Hääl kärises peaaegu jõuetult ja labaselt tema sees - klaveri hääl, poja vastikus klimberdamisele ja ta enese suutmatus rookida elu vähemaks asjadest.

"Ema, kas ma pean veel?"

Ema siis ohkas. Tuba hiilgas koristamisrõõmust jaja muutus kummaliselt õnnelikuks ja avatuks inimeste suhtes, keda Marii ei tundnud, aga oleks tahtnud tunda. Räägiti, et naabermajas elas kuulus kirjanik, kelle raamatuid Marii ei lugenud, sest need olid liiga keerulised, aga mees oli kuulus, mees oli tähtis, sellest sai Marii aru, kui luges kultuurilehekülgi.

Kõik muudkui tahtsid midagi. Marii mees ja Juhani isa oli juba ammu ära kolinud, sest Mariiga polnud tõesti millestki rääkida, kui siis vaikida või küsida Juhani järele, aga igakuist palukest suutis mees ometi saata neile mõlemale.

Miks Marii ei joonud?

Ta mõtles selle peale väga tihti, ta ei olnud paks ja ta ei olnud ilus, noh et iga nädal pediküür ja maniküür ja juuksur. Pigem. Ta ei teadnud, miks ta peaks selliste asjadega tegelema, et las kõik teised, nagunii.

Ja see tuli talle suure üllatusena, kui tema tulevane mees tookord peale majandusbakalaureuse ühist kättesaamist naiseks palus. See mõjus toniseerivalt, nagu näovesi, et tõstis natuke Marii väärtust ehkki sisuliselt oli tal mehest ükskõik. Mees täitis tema elu, sest ilma meheta olnuks see tühi, nagu Juhani täidab tema elu, praegu.

"Elusolemise tunne," kordas Marii, tema jaoks tähendas see olla valitud, hoitud, kantseldatud elusolemine. Ta vahel oletas, et Juhani oli tema valinud ja klaver ja see õbluke korter kolme toaga otsustas ta ära ärida, too viisteist aastat tagasi. Mitte vastupidi.

Ja nüüd. Nüüd ta lihtsalt seisis ja ei lubanud Juhanil valida jalgpalli, ehkki poisi musklid ja kere nõudsid viimast. Niimoodi nende vakantsete sekundite jooksul muutus Marii palju vägevamaks ja valivamaks naiseks kui kunagi varem. Ja tal oli ühteaegu häbi kui ka kummaline õnnetunne.

Jõhker ja ilus


Üleüldiselt ei ole ma suuteline piisavalt kompetentselt sellest rääkima – jaapani kirjandusest, ma mõtlen. See järelsõna, mis Margit Juurikas Akutagawa raamatule on kirjutanud, annab meile küll pildi närtsinud-närtsivast kirjanikust, kes ei tegele uue loomisega, vaid euroopa ja aasia kirjanduse uussõnastamisega kahekümnenda sajandi alguskümnenditel, sellele ma tahaks järjepidevalt vastu vaielda. Ryunosuke Akutagawa sündis aastal 1892 ja tappis ennast ära 1927. Tema lood ei leia aga aset mitte ainult kahekümnenda sajandi alguskümnenditel, vaid ka pikalt enne seda.

Ma ei tea, kas on see nüüd postmodernism, mille all mina kannatan, või on see minu ilmselge vaimustusvajadus, mille all ma ka aegajalt kannatan, igal juhul hämmastas mind Akutagawa novellikogu „Mandariinid tihnikus” ennekõike oma psühholoogilisusega, kus korraga otse tugeva joonena on välja joonistunud inimese kõige jõhkramad ja samas peenimad eksistentsikriisid, mis tulevadki inimlikult haaramatust kohalolemise oskusest. Kohal olla – siin ja praegu, nagu see viimasel ajal erinevatel inimestel erineval moel kombeks on – ongi kõige keerulisem ja naljakam ja ehk isegi totram, aga Akutagawa tegelased ei saa ju omalt kohalt niisama lihtsalt minema jalutada nagu meie, arvuti taha või raamatusse või kinno või veel kuhugi – ehk siis ainult unistustesse, kus pole nende suurt ja punast nina („Nina”), elektriarvet („Porrulauk”), ülemingitud plikasid („Mandariinid”). Ja igasugune minemajalutamine võib varem või hiljem kaasa tuua palju keerulisi ja omanäolisi sekeldusi.

Akutagawa tekitab kummalise äratundmise ja küsimise meeleolu. Just seetõttu pean lugude psühholoogilist ülesehitust erakordselt manipuleerimisvõimeliseks. Siin tuleb välja kõige paremini inimlik suutmatus toime tulla käesoleva hetkega, käesoleva probleemiga või isegi sellega, mis juhtub pärast seda, kui probleem on lahendatud. Esimese loo („Mandariinid”) algus tekitab vastikustunde nii minajutustaja kui ka tema kirjeldatud tüdruku vastu, aga mida enam tekst areneb, seda enam on näha, kuidas aeglaselt langevad silmilt minajutustaja klapid – seda enam tiheneb tema oskus tunnetada inimest enda kõrval. Kui tüdruk, kes on ilmselgelt eksinud kõrgema klassi kupeesse, hakkab mandariine aknast välja pilduma oma noorematele vendadele, jõuab midagi justkui minajutustajani ja korraga ehmatab temagi end oma rollist välja.

Unistuste täitumine või täideviimine teeb haiget ja lõhub piire, muudab inimest, kes oma väiksuses kardab unistuste täideminemist, sest kuhu edasi minna, mida edasi teha, kui korraga ei olegi punast nina või jamsiputru või hoopistükkis paradiisi. Sageli ongi Akutagawa peakangelased nõrgad, lootusetud romantikud, kes loo kestel unistavadki selleks jääda, aga muutus toimub ikkagi. Nagu loos „Mandariinid”, kus minajutustaja taipab korraga, mitte küll oma eksimust, aga mingisugust kummalist kurbust, mis tekib siis, kui pole sõpra või sõpru. Või novellis „Sügis”, kus Nobuko saab korraga aru, et oma armastuse eest oleks pidanud võitlema. Või kui Bisei oma armsamat oodates upub.

Ja siis muidugi kõik need tugevad kangelased, kelle karakter lööb kui tuli otse raamatust välja. Olgu siis O-Kimi, keda kirjeldatakse eriliselt ilusa kohvikuettekandjana, kellel on väga väike teenistus, aga kõva lööki meesklientuuri seas. O-Kimi hämmastab kõiki oma erilise oskusega mõjuda – ja ta mõjubki. Eriti hästi mõjub ta pärast seda, kui on läinud välja oma uue kavaleriga jalutama ja ainus, millele ta suudab mõelda, on see, kui palju maksab riis ja kui vähe on tal raha, et järgmine kuu üle elada. See panebki keset kohtamist odavat porrulauku ostma. Omaette huvitava tegelasena mõjub ka preili Rokunomiya, kes igal juhul peaks nii mõnelegi printsessiloole silmad ette andma oma igavese valge printsi ootusega. See tüdruk hämmastab lihtsalt oma kindla sooviga teha neid asju, milleks ta kohane on, ja niimoodi lõpuni välja. Karakter tegelikult ei muutu, võib-olla muutub see, kuidas paistab kõrvalt aeglane närtsimine. Sisuliselt on ta aga ikka veel samasugune, nagu enne või pärast seda lugu ehk siis ka pärast oma surma.

Kõige võimsam tekst aga, mille tõttu ma üldse pean Akutagawa novellikogu mõtestamisväärseks, on „Põrgusirm”. Keegi ei või ju kunagi täpselt teada, mismoodi Faust oleks käitunud tänapäeva Eestiski, olles maha müünud oma hinge kuradile või inglile, kellele tal oleks aga tulnud tahtmine müüa. Mismoodi aitab see jumal või kurat tal luua – just neid tekstilisi või ka pildilisi reaalsusi? Mine tea, kellele müüs oma hinge Tracy Emin (1963) või kellele oli ennast andnud Andy Warhol (1928–1987) või veel mõni kuulus ja kummaline kunstnik, kellelt sai oma luuletuste tule Arthur Rimbaud (1854–1891), mida pidid või peavad nad siiamaani maksma oma kunsti eest eetika altaril. Lihtsalt see, kuidas Akutagawa jätab võimalikuks mõlemad variandid, nii kiituse kui laituse konkreetselt ühe looja suhtes, see on hämmastav. See, kuidas ilu loomine osutub olulisemaks kui omaenda lihase tütre elu, on hirmuäratav ja tegelikult, mis seal salata, kummastav ja intrigeeriv oma julmuses. Selles tekstis on korraga sees see midagi, mida ei tahaks mitte kuidagi inimesest teada, ja see midagi, mida tahaks kindlasti teada. Ja kõik see vahepealne ka.