18 jaanuar 2015

Kunstnikuvestlused

Käisin täna Tanja Muravskaja kunstnikuvestlusel vene muuseumis. Põnev ja natuke hirmuäratav oli see, et ta ei pidanud oma vanaema juures käimist osaks oma identiteedist, Tarääkis sellest nagu võlukapist. Minul pole enam minu venekeelset vanaema, kes mu suureks kasvatas. Aga minu jaoks on tema olemasolu - minu kui eestlase, venelase ja setu pärioluna - tohutult oluline. Minule on kõik need rahvused tähtsad, selles mõttes on isegi minu sini-must-valge natuke venelik, natuke setulik, mitte ainult eestilik. Mina kuulun sellesse, aga mitte ainult sellepärast, et minu isa on ja vanaisa oli eestlased. Ma ei saaks eksisteerida ilma oma vene-setu päritolu vanaemata kuidagi, ta on mulle õpetanud kartulite võtmist, koristamist, pühapäeviti kirikus käimist. Ehkki ta on surnud, on mu vanaema minu jaoks just läbi nende asjade teinud minust ka venelase. Otše naš sai mulle venekeelselt enne selgeks, kui ma seda eesti keeles õppisin. Seega - ma ei ole ainult eestlane, minu lipp pole ainult sinimustvalge. 

Ja ma eeldan, et Muravskaja julgus ja tahe muuta oma näituse fookus - ukrainalikuks, võlumaailma tagaotsivaks (pärast pikka aega eesti rahvusluse uurimist), tuleneb sellest, et see osa tema identideedist (mis on küll väga isiklik, nagu minugi sünnipäevad, õigemini küll nimepäevad Võru õigeusu Jekateriina kirikus nüüd juba 13 aastat tagasi, sest mu vanaema elas nii kaua aega tagasi) teevad minust just selle võlumaailmaga vene päritoluga tüdruku. Kui see panna eesti lipu näituste konteksti, siis Muravskaja on ukrainlane, kes peab tähtsaks Eestit, mida võib nimetada oma kodumaaks. Minu meelest võiks teha just sellise näituse, kus uuritaks erinevaid tähtsaid asju erinevate päritoludega inimestel. Ja kui nad peavad kuhugi selle va eesti lipu panema, nagu Aljona Surzhikova dokfilmis "Sõjamäe - see ei ole meie maa", siis nad ka panevad selle sinna.
Rahvus - ei ole eraldi väärtus, ta on kultuuri edasi kandmine. Ja selles mõttes - mina isiklikult olen Muravskaja töödest puudutatud, sest ta küsib väärtuste järele, küsib sisu järele ja see on põnev.

Kommentaare ei ole: