22 aprill 2015

Proosast ja üldse kirjanduskriitikast

Seal ta siis on filosoofia ja paranoia vahel - radikuliidist rääkiv ämm. Aga noh, tänapäeval võib osutuda mõne inimese feisbuki leht umbes samasuguseks, kui Vahingu-Kõivu "Endspiel".
"Mis elulugu, te pidite ju radikuliidist rääkima?"[...]
"See on alles elu! Mis siis viga pärast skisofreenik olla..."
(lk 158 Madis Kõiv, Vaino Vahing "Endspiel. Laskumine orgu.")

Lugesin kogemata Arved Viirlaiu luulekogumikku "Hulkuri evangeelium" (1948). 

Sellist jõulist patriootlikkust, mida ma tema tekstides loen, seda ahastust, mis tekib kodutusest, sellist ei kujuta tänapäeval ettegi. 

Ja loomulikult Sheldon.


Käisin täna Kelmis, tundub et ainsa naisena Peetri juttu eesti kirjandusest kuulamas. Täitsa tore oli. Jah, Endspieli ja rabarberilimonaadiga. Täitsa paras paar olid need. Pärast pisut kuuldamatu ja pimedusega kaetud Peetri loengut või siis küsimuste-vastuste vooru pöördus minu poole noormees. Minu poole praegusel hetkel, kus ma suhtlen vist kõige rohkem kolme inimesega: isa, Ivo ja vanatädiga (kuigi ma viimast paaniliselt kardan, aga ma tean, et kui ma telefoni vastu ei võta, jalutab ta mulle külla, mis on veel hirmsam). Töökaaslased ei loe, sest nendega ma suhtlen teisiti. Nemad küsivad minult harva eksistentsiaalseid küsimusi. Igal juhul tahtis noorhärra teada, et mida mina Kelmis teen. Ja siis ma sattusin segadusse. Mida ma tõepoolest tegin. Kuulasin Peetri juttu eesti ja maailma proosast, aga eelkõige hetkeseisust ja võib-olla tsipake ka sellest, mis romaanivõistlusel toimub. 94 käsikirja, millest päris paljud on sarjade-arvutimängude inspiratsiooni tõttu kirjutatud. Noh, ma siis ütlesingi päris ausalt, et olen hariduselt kirjandusteadlane, et vahel ma käin sellistel üritustel, et jah... Noormees sattus õhinasse, küsis, et mis mu nimi on, et äkki on ta mind lugenud. Ohjeesus. Täiesti võimalik, et on, aga täiesti võimalik, et pole ka. Sest ma olen laisk kirjutaja. Hetked, kus tuleb vist arvustusi vorpima hakata, et oma kirjandusteadusharidust kuidagi õigustada.

Kommentaare ei ole: