24 mai 2013

Jäämise pärast tuleb minna

disainigaleriis läheb mul korraga meelest
et villast tehtud näituseset
ei tohi puudutada
sest see on villast tehtud
ja ma unustan korraga iseenda seda puudutama
sest ma olen ka villast tehtud
tunnen tädi vihast pilku
kergitan kulmu
ta korrigeerib ja lisandab sõnadega oma
viha: see on NÄITUS
mitte pood

seda nüüd küll jah
nii on vist kõikide kultuuriliselt oluliste fenomenidega, ära tule ligi, eemaldu
sa pole selleks piisavalt hea, sa pole piisavalt tark, sa ei tea ju
see on sakraalne, see noh teadküll luuletus või muusika või pilt
see ei ole mõeldud tavalisele inimesele
see on mõeldud EBAtavalisele inimesele

tõttöelda
jahmatab mind selline suhtumine
ja mind ei pane absoluutselt imestama
miks umbes Anija valla suurune hulk inimesi 6000 oli see arv
lahkub eestist paanikahooge alla surudes

pisike klähviv peni hõikab pilguga mind enda poole
jaa maailm lappab end lahti
hobuse pea galeriis küsib Lilli-Krõõt Repnau
et kes me oleme
irooniat täis kiitjad
leian end pelguranna korteris
mis on nii kummaliselt ilus ja kodune
et ma ei saa sinna midagi parata
ma lihtsalt pean ütlema
et olen sattunud otsekui muinasjuttu
hommikusest udusest Tallinnast
mis isegi on muinasjutt
leekivate fortsüütiate kõrvalt
siitsamast Otsakooli lähedalt
kääbuslikust mehest mööda kõndides taban end küsimas küsimusi
mida Pelguranna korterti omanik peab irooniaks
eestlased ju ei kiida niisama
ikka väikse vindiga välja naerdes
aga mina
mina
ma
olen tõesti hetkeks tema muinasjutu sees
ja armunud teadmisse

et mis ka ei oleks
me elame selle üle
et me oleme eestlased, kellele meeldib eesti keel
et me ei saa siit ära minna
isegi kui me väga tahaksime
isegi kui hoolimata rahvastiku vähenemisest
pole meil kellelgi selles kummalises jõhkras
talumatult rumalaski vahel
riigis

ruumi








oleme eestlased
selle sõna kõige valusamas
ja tihedamas tähenduses
isegi need soomlased ja venelased
ja nigeerlased ja britid
ja ameeriklased
kes meil siin elavad

isegi nemad
on eestlased
kui nad lubavad ennast minna sellesse keelde
ja jääda

MIKS SA SIIT ÄRA EI SÕIDA?

ikka sõidaks
lihtsalt niisama Aafrikasse, Hiinasse, Iirimaale
aga mitte kauaks
keele  võtaks kaasa
sõbra näol













jäämise pärast
tuleb minna

Kommentaare ei ole: