17 november 2021

Luuletus ja mõttetibud

Uni saab otsa. Mina saan otsa. Elu saab otsa. Kõik saab otsa. Elu sellisel kujul, nagu see oli enne Henrykut, enne koolilõppu, enne vanaema lõppu, enne puukentsefaliiti kümneaastaselt, enne ema surma, enne sündi ja nii edasi, ja nii edasi ja nii edasi. Kõige raskem on endale peeglisse vaadata ja mõista seda, kes ma olen ja kelleks ma saanud olen viimase kolmeteistkümne aasta jooksul, kindlasti muutub midagi ka järgmise aasta jooksul, kui mu väike  poiss vaatab mind põrandalt hoopis teistmoodi kui sündides. Elu enne Tohvrit. Elu enne Tallinnasse kolimist. Elu enne ülikooli lõppu. Elu enne Nigeeriasse minemist. Elu enne... 

Ja elu pärast. 

Nii elu pärast midagi või kellegi elu pärast võitlemine. Elu. 

*   *   *

Kõik läheb mööda

ja kõik jääb alles

punased silmad 

sellel jääkülmal õhtul 

kui sõitsime klassiekskursioonilt 

otsejoones koju

mu koju, mu koju

isegi mu vanaema

jääb alles

tollel klassiekskursiooni õhtul

ma jõudsin koju

mu koju, mu koju

isegi tema sügav uni  jääb alles

ja uksekell, mis ei tööta

ja võti, mis ei ava ust

sest uks oli suletud haagiga

isegi see tunne

et ma ei saa 

kunagi koju

mu koju, mu koju

isegi need külmunud

sõrmed, mille sisse 

on pandud 

elusolemise hirm

 jäävad alles

nagu kisav, väike 

rõõmust, ahastusest

uudishimust

pooleaastane põnn

jääb alles

minu jaoks 

kodus ja võõras

kohas korraga

vanaema läks magama

alati vara

seepärast ei kuulnudki ta 

minu ulgumist

akna taga

kui lumekristallid

mu ümber särasid

ja ma kaevu juures nutsin

kui soe noor naine 

surus mu enda vastu

ja vanaema ärkas üles

ja kutsus mu tuppa

jooksin rõõmuga

koju, mu koju, mu koju

mis on siiani alles 

katkise aknaga

kodu, mu kodu, mu kodu. 


Eduard Viiralti illukad Juhan Jaigi "Võrumaa juttudele" 

Kommentaare ei ole: