suurte nõudega
mida võib väga kõvahäälselt maha visata
esialgu ehk ainult nõusid
sis lõpuks riiuleid
sis võib sihtmärki otsida
nii plaaniliselt
et puts puts puts puts
a sis nagu saab otsakorrale
ja sis nagu mis edasi
ega sis midagi, sis tuleb
päriselt sõnu otsida
et juhtus nagu täna
et olin egoistlikult
vägivalda kalduv hüsteeriline
võib-olla naine
*
töökaaslane on õnnetu, et minu juurde laekub tema perearst raamatuid ostma. streik ju. streik. meik. kassaaparaat ja naeratus, kõrvuni, ninani, valgustuslikult haavatav ja ka mitte, naeratades teavitab mu töökaaslane, et ta oleks tahtnud pärida oma analüüsitulemuste järele, jess, siin keset raamatupoe järjekorda võiks arst teda sis teavitada, aids, vähk, muu tore haigus
jess
*
või ka mitte.
*
Kust tuleb see
kurjus, mida me hoiame ligi?
Katrina Helstein
12. ja 13. oktoobril
mõlemal õhtul kell 19.00 esinevad Kumu auditooriumis Külli Roosna
ja Kenneth Flak tantsuetendusega „The Wolf Project“. Neid on
lavale aidanud tulla Sõltumatu Tantsu Ühendus ja Hollandi Korzo
Teater. Küsingi Külli käest, kust ta tuli idee peale teha
hundiprojekti ja mismoodi ta üldse tantsib, kust tulevad tema
tantsuideed.
Aprillis etendus
füüsiliselt ja tehniliselt nõudlik „The Chinese Room“ Kanuti
gildi saalis. See oli jõuline kehade ja videoinstallatsiooni
võidutants, koosmäng. Selliselt jõudis tants energialaenguna
publikusse. Külli ütleb, et „The Chinese Room“ lahkaski
tehnoloogia ja inimese suhteid. Külli Roosna ja Kenneth Flak on
koostööd teinud juba aastast 2008, alati on nende tantsu juhtinud
suured, ambitsioonikad probleemid ja küsimused. Seekordki.
Et juhatada sisse meie
vestlust, mis oli väga põnev, kasutan lõiku Mihhail Šiškini
romaanist „Izmaili vallutamine“ (Koolibri 2012) leheküljel 125
asub seal selline dialoog:
Siis tundus
vanaemale, et tuldi jälle arreteerima tema meest ja ta hakkas
torusse karjuma:
„Ei ole vaja!
Laske lahti! Mis te teete!“
„Vanaema!“
üritas D seda katkestada, „See olen ju mina, sinu Ženja! Rahune!
Anna isa!“
Kuid see ei
kuulanud.
„Laske lahti! Mis
me teile tegime? Laske lahti!“
Sõltumatu Tantsu
Ühenduse koduleheküljel kirjutatakse, et „The Wolf Projecti“
üheks inspiratsiooniallikaks on Külli vanaema Siberisse viimine
1949. aastal. Aga esiteks küsin ma siiski seda, et millest selline
pealkiri?
Käisime Kennethiga
suvel mööda Eestimaad ringi ja märkasime, et paljudel aedadel,
kus olid koerad, oli silt: „Kuri koer“. Esialgu ajas see meid
mõlemaid naerma, sest muudes keeltes on „Vaata koera“ või „Näe
koera“ või „Valvekoer“, aga meil hoopis „Kuri koer“.
Ja sealt kerkis
küsimus, et miks inimesed tahavad enda ligi hoida kurja koera.
Esiteks kurja ja siis kurja koera. Et miks koer kuri peab olema? Et
miks muinasjuttudest tuntud hunt kuri peab olema? Hunt va metsakutsu,
kes on ometi lojaalne, väga tugeva grupimentaliteediga metsasanitar.
Miks ta siis on kuri? Mis muudab inimese kurjaks? Miks?
Sellel ei paista
otsest seost olevat suure looga, mis on Sõltumatu Tantsu Ühenduse
koduleheküljel, mis on aga „The Wolf Projecti“ lähtelugu või
emotsioon?
See kõik algas aastal
2007, kui läksin õppima Hollandisse kaasaegset tantsu. Olin
idaeurooplane, pärit kehvemast keskkonnast, tundes sellepärast
alaväärsuskompleksigi, imestasin tööpakkumiste üle kooli
kuulutuste tahvlil, leidsin end ühiskonnast, kus tantsija kui
kunstniku töö oli täiesti normaalne. Kaasaegne tants oli hinnatud.
Miinimumpalgadki olid seadusega ette kirjutatud. Samas kui Eestis oli
see eriala Nõukogude võimu tõttu välja arendamata. Tundsin, et
pean endale võtma vastutuse sellest üle olla.
Küsimus polnud ju
siiski ainult olmes, vaid veel milleski?
Tõepoolest – selle
olme taga on Eesti ajalugu, ongi minu vanaema viimine Siberisse 1949,
mis mõjutab ka minu põlvkonda, kes me oleme sündinud
kolmkümmend-nelikümmend aastat hiljem, kellest paljud pole isegi
üles kasvanud tugevas nõukogudeaegses režiimis. See mõte viis
omakorda veelgi teravamate küsimusteni.
Millisteni
täpsemalt?
Igasugune hävitav
maailmanägemus olgu see natsliku Saksamaa oma, stalinistliku
Nõukogude Liidu oma või siis Breiviki oma – panebki juurdlema
küsimuse üle, miks hoiab inimene kurjust oma ligi, kuidas saab
midagi sellist üldse olla, juhtuda. Teiste hävitamist saaks justkui
põhjendada usuga, et seda tehakse mingi suurema hea või
kindlustunde nimel. Vägivalla kasutamist õigustatakse „parema
homse“ lubamisega.
Aga järeltulijad
tegelevad tagajärgedega. Selle kurjuse vastukajad kestavad kaua ja
need tunded – viha, solvumine, pettumine, kurbus – neil tuleks
kuidagi olla lasta. Mina tahtsin lahti tantsida inimest, kelle
perekond on kannatanud selliste režiimide all. Ja seetõttu on
säilinud ka minul teatud hirmud.
Kuidas suhestus
Kenneth teemaga?
Olen küsinud
Kennethilt, et kas saab võidelda koletisega, ise selleks muutumata.
Ta on kasvanud üles Norras, Kristiansandi linnas, kus tal oli palju
immigrantidest sõpru, kes pidid tegelema sallimatuse tagajärgedega.
See on muutnud Kennethi kahtlustavaks natsionalismi suhtes. Seega
Kennethi jaoks on koletis hirm, mis me tunneme teistsuguse vastu ja
tendents grupeerida inimesi „meie“ ja „nemad“. Üks viis
sellest hirmust üle olla, on suhelda isiklikult moslemitega,
Aafrikast tulnud immigrantidega, nende teistega. Otsida teistsuguseid
infoallikaid, kui ainult rahvusliku meedia uudiste pealkirjad.
Süvendada teadmisi teemast. Kenneth ei hooli rahvusest, vaid
inimesest. Oleme pidanud päris teravaid vaidlusi selle üle, sest
rahvuslikkuse teema on väga keeruline.
Kuidas see siis
seekord tantsuna väljendub?
Kunstnikena ei otsi me
lihtsaid vastuseid, vaid viise, kuidas leida olulisi küsimusi.
Seekord äärmiselt minimalistliku kujundusega Kumu laval. Muide 12.
oktoober ongi ülemaailmne esietendus.
Kus te siis veel
esinete?
Amsterdamis 19. ja 20.
okt, Haagis 25. ja 26. okt ja Rotterdamis 27. oktoobril, järgmisesse
aastasse jäävad Norra esinemised.
Aitäh sulle!
Edu!
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar