11 november 2012

Eba

Ebakindlus tekitab sisemist kurjust. Sellist lõrisevat, et ei tea, kuidas inimestega kena olla. Nad kõik on justkui palju targemad, ilusamad, andekamad jne kui mina. Ja seetõttu justkui vaenlased. Ja mida teha tundega, et võib-olla pole seetõttu minu  isiklikul olemasolul ka mõtet. Vahel kui ma loen originaalselt eestikeelseid raamatuid, siis tekib selline tunne, et ma suudan mõelda inimestest ainult halvasti. Võib-olla isegi mitte tegelastest, vaid inimestest üldse. Kadedalt.

Eriti hästi tuli see välja, hra Jan Kausi "Koju" lugedes. Kõik edukad inimesed olid justkui süüdi selles, et neil on midagi. Eriti tuli see välja teises loos Asko Oksast. Loll mees teeb reklaami, osaleb telesarjas. Nõme mees. Ei käitu eetiliselt, moraalselt, müüb ennast maha jumal ise teab millele. "Tema" puhul oli see kuidagi mõistetav, see hoolivus rullus lahti. Aga Asko puhul rullub ta teistmoodi lahti. Aga siiski. Kui selliseid tekste lugeda, siis aegajalt on tunda sellist kerget kahjutunnet. Ja siis märkab seda enda juures ka, et ei saagi ausalt suheldud ega oldud.

Ükskõik raha, kuulsust - midaiganes võib olla. Veider süü. Ühelt poolt ei ole hea, kui läheb liiga hästi, teiselt poolt ei ole hea, kui läheb halvasti. See ülbus ja jõhkrus, millega suhestutakse ja millega ma isegi üsna sageli suhestun, kui asi puudutab minust targemaid päid, olgu see Doris Kareva, Jürgen Rooste, ma ei teagi, veel mõni tegija, et hirm on. Hirm, et see teine on parem, et tal läheb paremini, ta on nii palju parem, et temast tuleb hoiduda. See on naljakas ja jõhker hirm, selline, mis ei lase olla ega hingata.

Ise tahaks olla.

Tahaks teistega koos olla. Ei peagi ju alati särama.

Aga ei oska olla.

Nagu kunagi Ülikollitädi ütles, sa ei käi siin enam. Sa oled suur tüdruk. Sa pead nüüd ise hakkama saama. Tegelikult vist ei pea. Või noh ülikoolis ma ei käi, aga ühiskonnas ikka. Hariduse mõte peaks vist olema sidumises teiste inimestega. Kindlustunde loomises erinevate inimeste vahel, aga vahel on tunne, et see ainult eristab inimesed erinevatesse klassidesse.

On see hea?

Eba kindlus

Kommentaare ei ole: