04 oktoober 2013

Tajuhäire

Kui kultuur on tajuhäire, siis kindlasti on ta kõike muud ka. Endasse võib sisse lasta kõiki tundeid. Häid, halbu, kummalisi, jõhkraid, valusaid, selliseid, mis aegajalt teevad rohkem haiget, kui sa arvata oskad. Otsid inimesi, otsid tuge, otsid ennast kellegi silmades taga, nii nagu ikka otsitakse, teadmata muud pääle ees- ja teise nime. Otsid armastust. Oled armastus. Oled olemas, siis kui sind on vaja. Kaod, siis kui enam pole.

Kultuur on tajuhäire. '
Valejutt, et inimesed peavad kõik normaalsed olema.
Ei pea. Valejutt, et tuleb vaiki olla. Viisakas. Ole rahulik ja taba ta ära, ükskõik, kes ta on. Vaata talle silma ja naerata. Inimestele tuleb vahel lihtsalt naeratada, sest midagi muud sul polegi anda, kui ainult naeratus ja tähelepanu. Olemasolu.

Olen sinu jaoks olemas. Nüüd, siin. Vaata mind. Vaata mu silmi. Homme võib-olla pole sind, võib-olla pole mind. Võib-olla oled jälle kellessegi uuesse armunud. Kõige hullem on see, et sa ei ole isegi minusse armunud. Kultuur on tajuhäire. Tegelikult on kultuur endahäire.

Tahad olla selline, nagu ideaalsed inimesed, ideaalsed suhted. Ideaalsed elud, aga tegelikult oled lihtsalt keegi väike tüdruk (olgu enam sugugi mitte nii väike) oma väikses toas, olgu enam sugugi mitte nii väikses. Kas sa tead, mu sõber, et mu kodu on sinu pärast kolm korda suurem? Ja mina neli korda andekam, kui ma enamasti endale olen? Mõtle 24ruudune tuba, kus annab tantsida.

Loomulikult sa ei näe seda.

Jälle olen keegi detektiiv. Uudishimulik. Suurte säravate roheliste silmadega vana naine.

Kultuur on tajuhäire.

Ja meie, mu sõber, oleme eriti suur tajuhäire.

Mina olen nõid ja kõik sinu sõbrad on printsessid. Jooge vähem, siis äkki saate ka nõiaks hakata.

Kultuur on tajuhäire.
Edu on tajupaine.

Ometi piisab ainult ühest - selles teeninduskeskses kultuuris: kui sa vaatad talle otsa, olgu teisel pool letti, olgu siinpool letti, olgu keegi täiesti suvaline. Ei küsi, et miks ta oma elu niimoodi elab. Tahab. Ei ole näinud teist võimalust. Nagu minagi tahan elada oma elu nii, nagu ma seda praegu elan.  Sa võid pakkuda ka teisi võimalusi. Mitte maha teha. Lihtsalt pakkuda. Aga võid ka lihtsalt ära kuulata, midagi pakkumata.

Aga mis siis juhtub, kui kaks tajuhäiret tahavad koos korraga maailma tajuma hakata?

Kommentaare ei ole: